1

Første halvmarathon

Søndag løb jeg mit første halvmarathon. Indtil for omkring en måned siden, havde jeg ikke løbet over 10 km. i hele mit liv og det er få gange, at jeg har løbet 10 km. Skolernes motionsløb og enkelt gang for 12-13 år siden, hvor jeg deltog i et løb med nogle venner. Jeg deltog i et 10 km. løb i Malaga i februar og har så løbet mellem 10 km. og 15 km. nogle gange, for at forberede mig til halvmarathon. Jeg blev godt nok skadet, for omkring 1 måned siden og kunne ikke træne ordentligt i et par uger. Men ugen før fik jeg løbet nogle gode ture.

Det var lidt tilfældigt, at jeg kom til at skulle løbe halvmarathon. I januar sagde en af mine venner, at han skulle løbe sammen med en anden ven. Jeg tænkte i samme øjeblik, at det kunne jeg da også godt tænke mig at prøve, så jeg tilmeldte mig med det samme, uden at tænkte for meget over det. I den sidste uge op til løbet, valgte de dog begge at springe fra, da de ikke mente at de havde trænet nok, så jeg måtte løbe alene 🙂

Jeg var lidt spændt på, at skulle løbe så langt. Fire dage før løbet, havde jeg løbet 15 km. som mit længste løb nogensinde og nu drejede det sig om 21 km. Noget jeg helt sikkert ikke ville have været i stand til for 4 år siden, da jeg startede på Dukan Kuren og stort set ikke dyrkede motion.

Der var 7000 deltagere i løbet, så hvis jeg skulle gå kold og begynde at løbe meget langsomt, var der helt sikkert nogle andre der var langsommere 🙂  Så jeg var ret sikker på, at jeg ikke ville være sidst. Selvom jeg ikke har lavet så meget løbeforberedelse, burde den sport jeg laver have givet mig en udmærket forberedelse, specielt crossfit. Derfor var jeg nu også ret sikker på, at jeg nok skulle klare mig fint.

Man skal placere sig ved bag startlinien i forhold til den tid man regner med at løbe på, så de hurtigste starter forrest. Jeg placerede mig omkring 1.46. Da løbet blev skudt i gang, kunne jeg konstatere at mange havde været ret optimistiske omkring deres tid, da jeg på de første kilometer kom forbi mange der løb meget langsomt. Der er godt nok fyldt op på vejen, når man løber med 7000 andre, så man er tvunget til at løbe rimelig langsomt i starten. Men efter 2-3 km. blev der lidt plads og jeg fandt min rytme.

Vi løb langs strandpromenaden i Malaga og vendte ind mod centrum på et tidspunkt, hvor vi kom forbi katedralen og igennem noget af den historiske del af centrum, for derefter at løbe tilbage via strandpromenaden. Det var en flot tur og jeg nød at løbe den og kunne gennemføre uden problemer og i en tilfredsstillende tid på 1.41.12 som rakte til en 1550 plads :). Tiden havde nok været omkring 1.40, hvis ikke der havde været myldretid de første kilometer.

Jeg fik min medalje og så begyndte det at regne, så det var heldigt, at jeg ikke løb 5 minutter langsommere for så havde jeg løbet i regnvejr. Jeg kørte hjem og slappede af på sofaen og fik ret ond i lægmusklerne.

Næste dag blev jeg nærmest tvunget til at spille en basketballkamp, da mit hold ikke havde nok spillere. At spille en hel basketballkamp dagen efter halvmarathon kan ikke anbefales, med mindre man ønsker lægmuskler af sten.

At deltage i dette løb, gav blod på tanden, for jeg syntes at det var sjovt at deltage og en flot rute at løbe. Så nu er næste mål at løbe en hel marathon engang efter sommer. Det kunne muligvis blive Nationalpark Thy Marathon til september, hvis jeg kan få det til at passe datoen. Men jeg kommer helt sikkert til at deltage i andre mellemdistanceløb i løbet af de næste par måneder.

Jeg vil da også opfordre andre til at prøve det. Måske er der andre der har lyst til at deltage i National Park Thy løbet. Man behøver ikke løbe en hel marathon, man kan også løbe 5 km, 10 km og halvmarathon.

 

 

Gem

admin

One Comment

  1. Hej Kent
    Det er godt løbet, flot du deltog når de andre bakkede ud.Sikke en sejere for dig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *